Jag är medberoende!

Jag fick ett samtal idag från min kontakt person som jag går hos för att prata om det jag och barnen har varit med om:(
och hon ville höra hur det var med oss osv..(även vår bvc sköterska ringde idag och fråga hur det var och hur allt gick..)
jaja men det var inte det jag ville tala om,utan mitt tele samtal med min samtals kontakt.
hon är den ENDA som jag pratar med om ALLT som hände och hur jag mår osv...för NI därute VET egentligen ingenting...det är MITT liv,VÅRT liv ni tror sej veta vad det handlar om..känns jävligt konstigt att 1 viss person här i byn vet om vad som hänt och denna person har EJ pratat med oss och vi umgås EJ med dom,men ändå VET DOM ALLT!!! jävligt skumt.men sanningen är väl att mina sk vänner som jag tror att man kan lita på inte kan hålla käften...JÄVLIGT TRAGISKT OCH SYND!! hur ska ja kunna lita på någon????
jaja men som sagt var sköt sitt eget bo och skit i andras är väldigt svårt här i köpingen:(
det sa även bvc sköterskan..
men iallafall,jag och min kontakt person kom fram till att jag är GRAVT MEDBEROENDE!!!
WTF!!men ju mer vi prata ju mer insåg att jag va fan det är ju sant.
jag är och har gradvis blivit medberoende som precis alla andra som lever i sådana relationer med alkohol/droger eller sexmissbruk eller vilket missbruks relaterat förhållande som helst!ätstörningar tex
så hon sa att vid nästa möte så ska vi prata mycket mera om detta om mitt medberoende och även om hur jag ska hantera detta gentemot mej själv men även gentemot stefan och för barnen.
hon gav mej tipset att gå in via datan och kolla upp lite sider ang medberoende sagt och gjort när barnen somnat för natten så satte jag mej här och vips så förstod jag vad hon sa och VARFÖR jag har funkat som jag har gjort!
läskigt :S
vi prata ju i vårt förra mötet om VARFÖR jag alltid har fallit för "missbrukande" killar/män,dvs Bad guys:(
i 95% av alla tjejer/kvinnor som kommer dit så ligger grunden i deras pappor.
att deras pappor själv levt med missbruk av nåt slag,att barnen inte är önskade,inte kan nåt osv osv..
ja det var en massa sånt vi prata om och jag fick ju då en till pussel bit på plats varför allt har sett ut som det har gjort och varför jag gick den väg jag har gått!
och varför jag själv fick en psykisk sjukdom(Bipolär sjukdom (manodepressiv sjukdom)och självskade beteende;(

allt    har    ett   samband     även     om      man         inte        ser       det       just         nu     eller        just       då..


så jag ska nu ta tag och gå på möten,medberoende möten för att få hjälp och för att VI alla ska förstå att det faktiskt inte bara är stefan som faktsikt är sjuk i sin alkoholism,utan även jag är sjuk i medberoende,och vi båda behöver hjälp och stöttning i detta..
VARFÖR har vi då inte tagit denna hjälp från början då?? varför tog vi inte denna chans innan tindra blev till???
varför???
varför fick inte stefan rätt hjälp från början med 12 stegs programmet på missbruks enheten?
VARFÖR???? jag blir så djävla arg!!
men emn bättre sent än aldrig!
och om vi båda får hjälp och stöd på riktigt nu så känns det bra för både mej och för stefan...
för vi vill ju båda att allt ska bli så bra som möjligt för våra BARNS skull!!
jag vill ju lixom kunna lita så pass mycket på stefan den dan han ska ha barnen helt själv i sin lgh!!!
och då får vi båda 2 jobba med oss själva i från grunden helt enkelt!!!!!!

jag ska även ta kontakt under nästa vecka med öppen vården(psykiatrin)och få samtals kontakt där med min psykolog igen:(
jag behöver det,jag känner att luften,livet,kämpar andan börjar tappa greppet om mej mer och mer..:(
även fast jag mår bra så mår jag INTE bra långt där inne;( och det måste jag för barnens skull,och för deras skull så ska jag ta all hjälp jag kan få för att bli "HEL"igen...
om det nu går att bli hel;(

jag sitter med så många tankar och funderingar så jag blir tokig rent ut sagt.
varför skulle det bli så här,varför med den mannen jag älskar och gifte mej med? VARFÖR?(((
"Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig, jessica Vill du ta stefan till din man och älska honom i nöd och lust"?JA svarade jag.
"Jag jessica tar dig, stefan nu till min man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt".

hmmm ja så sa vi för drygt 4 år sedan....
men hur mycket ska man kämpa,hur mycket ska man verkligen kämpa för äktenskapet??????

kan verkligen kärleken övervinna allt???
vad tror ni??
här kommer lite info jag hitta på nätet med anledning av medberoende..


Vad är medberoende ?
Först och främst är det viktigt att framhålla att vi här talar om en familjesjukdom. I en familj där det finns beroende är det mycket sällsynt att det enbart är den alkohol- eller narkotikaberoende som är det enda problemet. En del anhöriga anpassar sig så till den grad till sin t ex alkoholist att det blir hans/hennes beroendevillkor som blir normgivande för hela familjen, och familjen råkar ut för ett systemfel.

Ett sätt att se på medberoende är att beskriva det, som i inledningen, att vara med i någons alkohol- eller drogberoende. Dvs. man är, på samma sätt som alkoholisten är kontrollerad av sitt beroende, också kontrollerad/styrd av alkoholistens beroende. De villkor som alkoholistens beroende sätter upp för honom/henne blir normen även för den medberoende.
Hur kan det bli så ?
Ett av svaren är okunnighet. Man vet inte vad beroende eller medberoende är. Man inser inte riktigt, eller vill inte inse, styrkan och kraften i beroendet. 

Ett annat är att förutsättningarna för ett medberoende skapas redan under barndomen, i ursprungsfamiljen. Det är dock fel att beskriva medberoende som en "taskig barndomsproblematik". Många medberoende har vad som betraktas som en god barndom där inget fattades. 

Medberoende kan också enkelt beskrivas som en "känslomässig osjälvständighet". Dvs. en oförmåga att stå upp för egna känslor och behov. Att våga ha egna önskningar och krav och uppfylla dem.


Hur känner man sig som medberoende ?
Väldigt ofta hålls en fasad som döljer känslor av kaos, oro nedstämdhet. Känslan av att leva i ett förvirrat tillstånd är nästan alltid närvarande. Man tycker det pågår mycket som är obegripligt. Man går omkring och är arg - medvetet eller omedvetet. Känslan av att vara offer är ofta förekommande, man upplever det som om det nästan är omöjligt att ta sig ur den situationen man befinner sig i eller att "alkoholisten går ju under om jag lämnar honom". Situationen är olöslig. Alla dessa starka känslor som man inte tar hand om på ett hälsosamt sätt resulterar många gånger i psykosomatiska reaktioner exempelvis magproblem, sömnsvårigheter, hjärtbesvär.
En annan variant är känslomässig bedövning - "det är så mycket jag borde reagera på, men jag känner ingenting". Känslorna har kanske medvetet varit avstängda i åratal. En människa som är känslomässigt avstängd har ju heller ingen koll på sig själv. Det är alltså av största vikt att man börjar ta tag i sitt medberoende.
Om Du börjar bearbeta Ditt medberoende kommer Du
•    att få uppleva hur Du har kontroll på Din tillvaro på ett helt nytt sätt
•    att kunna sätta gränser som gör att Du kan hantera konflikter utan att fara illa
•    att känna att Ditt liv blir enklare och rikare 

På arbetsplatsen
Den bedövande oro många medberoende känner för sin alkoholist innebär ibland att arbetsprestationen blir starkt lidande. Det kan vara att man har ett starkt behov av att kontrollera honom/henne och att man därför ringer hem eller till arbetsplatsen många gånger varje dag. Om man då upptäcker att något avviker från det normala mönstret kan det resultera i en nästan sönderslitande oro. Denna oro kan ibland vara upprinnelsen till en egen konsumtion av lugnande medel som så småningom kan visa sig utmynna i ett beroende. En sådan oro kan ju inte heller ligga till grund för en fokuserad arbetsinsats. Arbetskamrater ser ju många gånger att det är något som inte stämmer, men man vet inte vad det är och man vet inte vad man skall göra. Precis som en aktiv alkoholist behöver hjälp för att ta sig ur sitt ekorrhjul av lögner och förnedring, behöver också en medberoende hjälp att ta sig ur sitt fängelse.

Medberoende
En make/maka eller barn till en aktiv missbrukare är medberoende i missbruket. Från början var detta ett samlingsnamn på de beteenden och symptom som make/makar uppvisade som en följd att en längre tid ha levt nära en alkoholist. Ett medberoende är att förneka, dölja, manipulera, vilseleda att någon är beroende – alltså samma ”symptom” som kännetecknar den beroende, dvs. den person som man annars skyddar. Idag har dock detta begrepp kommit att få en långt vidare definition än den ursprungliga. Empati är inte ett symptom på medberoende. Tyvärr har man kommit att sammanblanda det överdrivna omhändertagande och kontrollbehov som är ett symptom hos vissa anhöriga med den fina mänskliga egenskap som vi kallar empati. Kanske är det helt enkelt så att den som har levt nära en alkoholist eller narkoman (eller annan liknande situation) vet hur det känns och därför kan känna igen sig i andras smärta. Att ha denna förmåga är inte en sjukdom. Det är en naturlig mänsklig reaktion som antagligen fler hade behövt sig en dos av. Medberoende har idag kommit att definieras så att ett symptom är att man vill ta hand om människor. Här gäller det att skilja på orsaken till varför man vill ta hand om.
•    Ta hand om för att kunna kontrollera en person för att jag skall få må bra
•    Ta hand om för att jag känner med den personen och förstår hur vederbörande känner.

Om du är en empatisk person så är det en gåva inte en sjukdom.
jag måste få länka en blogg som jag läser,den gör mej så fruktansvärt förstörd,men den ger oxå styrka.och det jag inte fattar är varför i helvete jag läser sådana här bloggar för,för jag gråter av sorg/glädje över den lilla flickan och hennes familj:(
http://lillaellyskampmotjeb.blogspot.com/



Kommentarer
Postat av: anette

Ja du min cybervän.....det är många som tror sig veta mer än dom nånsin kommer att få veta.

Medberoende är nästintill svårare än själva beroendet, det är ett beteende och mående som gradvis intensifieras och blir så normalt för den drabbade att man knappt märker alla konstigheter man gör....hur man skyddar och "ljuger" för omgivningen.....allt för att allt ska verka "bra". Jag är i samma sits och kämpar varje dag...min pappa och min fd sambo båda missbrukare och jag är så inihelvetes medberoende men börjar sakta men säkert komma tillbaka till den jag är.

Jag är övertygad om att du / ni fixar detta, men nu måste du göra allt som DU behöver för att må bra.

ta hand om dig

kram Anette

2011-05-12 @ 18:48:41
Postat av: linda

Jag hoppas att allt kommer bli bra för er.. Det blir nog det i slut ändan bara ni kämpar.... saknar dig

2011-05-16 @ 08:58:41
URL: http://lindamonthan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0