vilken morgon

oliver vakna 4 imorse och grät och sa att han hade ont i magen:( jag försökte förklara för honom att det beror på att hans körtlar i magen är svullna pga att han är sjuk,mmmm sa han och ville ha välling,han ville oxå ha en servett för att torka hans igen geggade ögon..så det fick han,sen satt han i sängen och torka rent sina ögon så gott han kunde sen kom jag med vällingen och allt blev bra till sist..sen gick vi ut till vardagsrummet vid 5.30 satte på barnkanalen,sen vankades det frukost för oss vid 7..stefan skulle ta 8 bussen idag till jobbet så oliver fick säga hej då till pappa.annars brukar han sova när pappa åker iväg till jobbet.så när oliver vaknar så frågar han ju var pappa är,på jobbet säger jag,då säger oliver,pappa jobbar...ja säger jag då.sen är allt lugnt...sen vakna Tindra vid 7.30 då fick hon lite frukost,gröt och lite ersättning,sen blev det att fota barnen i jul kläderna,det tyckte oliver var kul....han älskar detta med att klä ut sej och spela apa:)
sen somna tindra om,och oliver ville kolla på moppar och musik på you tube,så det fick han göra.30 min sen är det STOPP!!!!!! barn ska INTE sitta länge framför datan/tv spel...så det så.......
jag sitter hellre och spelar sällskaps spel och lek och lär spel med oliver än att låta han sitta vid en jävla data eller tv spel..man utvecklar sej som människa och indvid om man är med barnen och lär dom saker än att dom ska lära sej saker via nån jävladata/tv spel.fast det finns jätte bra lär&lek spel för barn till just tv/data..och det är säkert bra till en viss del,det är inte det som är problemet..utan problemet blir att hjärnan på barnen blir överhettad..det märker jag på mackan som sitter vid sitt jävla xbox 360 timmar i sträck,han blir uppkäftig och bråkig och lyssnar inte på vad man säger..det är fan inte kul..och jag har och vill ha regler ang detta med tv-spelande,men det funkar FAN inte pga att pappa skiter i detta med reglerna för tv-spelet,han tycker gott han kan sitta där i timmar.och det tycker inte jag...va fan det är inte nyttigt!!!!men men vad ska jag göra,jag är ju bara den elaka styvmamman som har klampat in i pappas liv och förstört!!!så skit i mina regler för att alla ska må bra och att jag vill att mina barn ska få samma regler och strukturer,skit i det..låt mackan sitta där och låt det gå ut över allt annat...det är fint det..fy fan säger jag....inte fan hade jag tv-spel och skit när jag var liten,och inte fan hade jag tråkigt för det.man hitta på andra saker och man var UTE!!!! dagens ungar vill ju knappt vara ute ej heller använda sin fantasi...det är inte riktigt sunt tycker jag..att spelande är prio 1 i nästan alla familje hem...jag kan säga så här mycket oliver och tindra kommer självklart att få spela vid tv/data spel,självklart men då blir det tids bestämt och spel i deras ålders grupp och mycket lek&lär...spelandet är inte prio nr 1 utan det måste vara annat,utelek,pysslande,sällskaps spel,pusslande,läsa böcker osv. ja allt annat som inte har med en massa spelande att göra...jaja nej nu har lill gumman vaknat så nu ska jag ta och underhålla henne  lite i gåstolen och lekmattan:)oliver han sitter just nu och bläddrar i böcker och sen lägger han pussel emellan varven oxå:)
här kommer lite bilder på mina tomtenissar:)

jag ÄLSKAR denna dikt/vers.och jag tittar ALLTID varje jul på denna underbara lilla film:)TOMTEN-EN VINTERSAGA

~Tomten~
"Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.

Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid ladgårdsdörr,
grå mot den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva,
tittar mot skogen, där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur,
grubblar, fast ej det lär båta,
över en underlig gåta.

För sin hand genom skägg och hår,
skakar huvud och hätta -
»nej, den gåtan är alltför svår,
nej, jag gissar ej detta» -
slår, som han plägar, inom kort
slika spörjande tankar bort,
går att ordna och pyssla,
går att sköta sin syssla.

Går till visthus och redskapshus,
känner på alla låsen -
korna drömma vid månens ljus
sommardrömmar i båsen;
glömsk av sele och pisk och töm
Pålle i stallet har ock en dröm:
krubban han lutar över
fylls av doftande klöver -

Går till stängslet för lamm och får,
ser, hur de sova där inne;
går till hönsen, där tuppen står
stolt på sin högsta pinne;
Karo i hundbots halm mår gott,
vaknar och viftar svansen smått,
Karo sin tomte känner,
de äro gode vänner.

Tomten smyger sig sist att se
husbondfolket det kära,
länge och väl han märkt, att de
hålla hans flit i ära;
barnens kammar han sen på tå
nalkas att se de söta små,
ingen må det förtycka:
det är hans största lycka.

Så har han sett dem, far och son,
ren genom många leder
slumra som barn; men varifrån
kommo de väl hit neder?
Släkte följde på släkte snart,
blomstrade, åldrades, gick, - men vart?
Gåtan, som icke låter
gissa sig, kom så åter!

Tomten vandrar till ladans loft:
där har han bo och fäste
högt på skullen i höets doft,
nära vid svalans näste;
nu är väl svalans boning tom,
men till våren med blad och blom
kommer hon nog tillbaka,
följd av sin näpna maka.

Då har hon alltid att kvittra om
månget ett färdeminne,
intet likväl om gåtan, som
rör sig i tomtens sinne.
Genom en springa i ladans vägg
lyser månen på gubbens skägg,
strimman på skägget blänker,
tomten grubblar och tänker.

Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara.

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
gott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0