doktor besök!

Tindra vakna kl 5 imorse och ville ha mat,gjorde ordning mat och när jag kom in i sängen så hade oliver vaknat och satt och grät för han fick inte upp ögonen:(och ahn hosta och hosta och fick nästan panik fick han man såg verkligen det...andnöd lixom...så mycket hostar han alltså.det är fan inte klokt!!!så jag  ringde farbror doktorn imorse kl 7 för olivers räkning och fick en akut tid kl 9.30..så det var bara att göra ordning frukost åt oss och börja pylsa på kläder på ungarna,för kallt var det ute så in i bomben,men samtidigt underbart vackert ute...kom in till läkaren och han klämde och kände,och oliver var så duktig så:)men han tyckte inte om att han klämde på magen:(det gjorde tydligen ONT!!! men läkaren sa att det beror på att man har körtlar i magen som svullnar upp när man är förkyld som barn!hade ingen aning om!!! (EVELINA DU HADE RÄTT HAHAHAH)men iallafall doktorn konstatera att oliver hade öron och ögon inflammation och sen konstatera han att oliver lider av KRUPP!!!!!! äntligen nån som har gett en diagnos varför oliver får sån host besvär vid förkylningar....
så här står det om krupp!!!

"

Allmänt

Krupp är en vanlig barnsjukdom som beror på att området nedanför stämbanden blir svullet, oftast på grund av en förkylning. Eftersom luftrören är ganska trånga hos små barn, kan redan en liten svullnad i svalget leda till att luften får svårare att passera.

Krupp brukar gå över inom en vecka. Barn som har haft krupp en gång kan få det igen i samband med nya förkylningar. När barnet kommer upp i fem-sex års åldern brukar besvären försvinna.

 

Symtom

Barn som får krupp brukar

  • få skällande hosta
  • bli hesa
  • få en väsande och ansträngd andning
  • få svårt att andas.

     

 

Behandling

Barn som brukar ha krupp behöver oftast ingen behandling. Det brukar räcka om barnet får komma upp och sitta eller stå. Det är bra om barnet också andas frisk luft.

Om barnet blir upprört kan besvären bli värre. Därför är det viktigt att försöka lugna barnet.

Det är sällsynt att krupp leder till allvarliga besvär, men om det skulle behövas kan barnet tillfälligt få behandling på sjukhus med till exempel kortison eller adrenalin.

varför har jag lixom inte tänkt tanken äns igång att det kunde vara krupp!!!! jag fattar inte,för det är ju PRECIS detta han har....jaja men nu har läkaren skrivit ut pencillin kåvepenin och mollipec för hostan...ska han äta i 5 dagar sen har han oxå fått utegångs förbud hela veckan ut!!!!!!

så det blir för mamma att pyssla om honom och lilla syster  som oxå har börjat hosta igen,men hon har ju bricanyl hon för sin hosta...mina sjuka små hjärtan:(

här kommer lite bilder på när tindra är ute och racar med sin gåstol:)





syskon kärlek:)
åhhhh fick nyss hem olivers dagisfoton!!! gud så jävla fin han blev!!!!! alltså det är inte klokt vad fina bilder.är så otroligt nöjd med hela foto paketet jag fick hem.....tog ett foto med kameran på en bild som jag tycker är så fin på oliver,min älskade skatt,min lille son:)
nej nu ska jag väl ta och göra nån nytta innan gubben kommer hem från jobbet och oliver vaknar han slockna direkt i sängen när vi kom hem från doktorn...han mår inge bra stackarn,det syns verkligen att han mår dåligt:(

på er och sköt om varandra:)

Kommentarer
Postat av: linda

jag fick inga kort idag :(

2010-11-29 @ 13:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0